پیشرفت فیزیکی 60 درصدی پروژه ساخت مجتمع فروآلیاژ

 

پروژه ساخت خط تولید کارخانه فرو آلیاژ کم کربن و پر کربن شرکت صنعت بنا ماشین واقع در شهرستان نیشابورر یکی از پروژه های شرکت جاوید صنعت بعنوان عضوی از گروه دانش بنیان افشار در سال جاری می باشد که مدیرعامل این شرکت طی مصاحبه ای با واحد روابط عمومی هلدینگ اعلام نمود ، این پروژه در حال حاضر بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فروآلیاژها، آلیاژهایی دارای آهن هستند که برای ایجاد خواص دلخواه در فولاد و برخی دیگر از فلزات مورد استفاده قرار می­‌گیرند. در واقع، آلیاژی از آهن به همراه تعدادی دیگر از عناصر، از جمله آلومینیوم، کروم، منگنز، سیلیس و… با درصدهای مختلف به صورت آمیژان به مذاب فلزات و فولاد اضافه می­‌شوند.

فروآلیاژها با استفاده از موادی نظیر سنگ آهن، سنگ­‌های معدنی غیر آهنی، کک ذغال سنگ و ذغال سنگ با دو روش به تولید می­‌رسند. همان طور که پیشتر نیز اشاره کردیم، با روی کار آمدن کوره­‌های قوس الکتریکی، استفاده از کوره­‌های بلند کاهش یافت. اما هنوز برخی از فروآلیاژها مانند فرومنگنز از این طریق تولید می­‌شوند.

در کوره‌­های قوس الکتریکی طی یک واکنش کربوترمیک، فروآلیاژها تولید می­‌شوند. در این واکنش­‌ها، اکسیدهای موجود در مواد اولیه، در حضور آهن و توسط کربن و مونوکسیدکربن حاصل از کک، احیا شده و فروآلیاژ را تشکیل می­‌دهند. برای تولید برخی از فروآلیاژها، عناصر مختلفی که مورد نظر است، به آهن مذاب اضافه شده و فرآیند تولید صورت می­‌گیرد.

دکتر رضا صدرائی ، مدیرعامل شرکت جاوید صنعت افزود : باتوجه به اینکه ساخت مجتمع های تولید فروآلیاژ امروزه در دنیا بعنوان یکی از اولویت های صنعت محسوب می گردد ، این شرکت از 3 سال قبل نسبت به ایجاد تیم تحقیق و توسعه در این حوزه اقدام نمود و امروز بعنوان یکی از طراحان و مجریان ساخت کارخانه های فروآلیاژ در منطقه در کنار سرمایه گذاران و صنعتگران می باشیم.

​پروژه (در حال انجام) ساخت خط تولید کارخانه فرو آلیاژ کم کربن و پر کربن شرکت صنعت بنا ماشین واقع در شهرستان نیشابور ، در نیمه اول سال 1402 منتج به عقد قرارداد گردید که با لطف خداوند متعال تا به امروز شاهد تحقق پیشرفت 60 درصدی هستیم./ روابط عمومی